Dvory patronů

Zamyšlení o možnostech prokreslení Patronů a jejich zájmů a agendy - a toho jak se to dotýká hraní Černokněžníků a jejich Paktů. Překlad blogu Roba Donoghua.
Článek vložil sirien | Rob Donoghue

Dvory patronů

Originál, říjen 2014


Tohle by měl být poslední příspěvek o Černokněžnících. Doteď jsem se zabýval hlavně mechanikami (noví Patroni atp.), ale chtěl bych věnovat chvíli i něčemu čeho jsem se dotkl včera - volby Patrona.


Pozn. překl.: Rob referuje text, který je v překladech rozdělený - první část je u překladu Šedého tyrana, druhá část je u překladu Ozvěn


Příručka hráče nabízí spoustu rad k tomu jak si vybrat typ Patrona (Arcivíla, Běs, Prastarý) a já věnoval pár úvah tomu, jak to rozvést (Ozvěny, Vládci Nicoty), ale to je jen půlka otázky. Jakmile si zvolíš typ, je načase zamyslet se a zvolit si i jméno tvého Patrona.


Samozřejmě si nějakého můžeš prostě vymyslet a s PH dopracovat potřebné detaily. To je super přístup, zejména protože ti to dá kus autorství v herním světě - pojmenováním svého patrona, ale i tím že řekneš "takovéhle mocnosti v našem světě existují a skoro najisto v něm něco dělají".


Pokud se vydáš touhle cestou, tak PH doporučuju aby položil pár cílených otázek, které Patrona pomůžou prokreslit. Konkrétně:


  • Jak se Patron jmenuje?
  • Jaké má Patron zájmy a plány?
  • Kdo/Co je Patronovou nemesis?
  • Kdo/Co je Patronovým nejistým spojencem?

Zájmy a plány ti dají představu o tom, co se Patron snaží udělat. Možná to je něco tak velkolepého jako "zničit svět", ale to je popravdě docela nuda. "Zkazit nevinné" je o něco konkrétnější, ale pořád velmi široké. "Svrhnout Oberona z postu Krále víl" je tak akorát konkrétní, protože to nabízí zápletky a vkládá to do hry nějaké velmi konkrétní prvky (že Oberon je vládcem víl, například, a že může být sesazen).


Zájmy a plány a Pakt. Jakmile Černokněžník svého Patrona pojmenuje a vymyslí jeho zájmy a plány, tak může hráč zvážit jejich zapracování při tvorbě Paktu. "Můj patron je Běs a chce abych mu pomohl vypálit elfy z tohoto světa" je dost stylový Pakt.


Nemesis je důležitá, protože nejspíš povede k pojmenování jiného Patrona a, v důsledku, k vytvoření možných nepřátel a protivníků pro Černokněžníka. (A všichni potřebují nepřátele.) Také to hráči dává trochu více autorství nad podstatou jeho Patrona a toho, proti čemu stojí.


Nejistý spojenec nabízí v podstatě ty samé výhody co do tvorby světa, jako nemesis, ale vyvažuje to implikované nepřátele. Také to nabízí Patrony pro jiné Černokněžníky, ale ti budou spíš rivaly nebo dokonce spojenci.


Zájmy a plány, nemesis a spojenci dají dohromady slušný obraz toho, o co se tvůj Patron snaží a jak to zapadá do širšího obrazu.


Dvory patronů

Pokud chceš jít o krok dál (ať už jako PH nebo hráč), tak můžeš chtít ve vašem herním prostředí popsat Dvory patronů, což znamená pojmenovat a (rámcově) popsat dostupné Černokněžnické patrony. Můžeš snadno následovat rady v Příručce hráče (použít pojmenované Arcivíly a Běsy, například) nebo můžeš čerpat z jiných zdrojů (jako napříkad šáhnout do Lovecrafta pro Prastaré). Můžeš se ale i odklonit od očekávání a vašemu světu vtisknout skutečně vlastní stopu. Například pokud hrajete v Eberronu, možná že Prastaří jsou Vládci prachu (PAtroni Rakšaši). Možná že se chceš inspirovat ve 13. věku a říct, že Ikony tvého světa (některé nebo všechny) uzavírají Pakty s Černokněžníky.


Tohle je OHROMNĚ silný nástroj tvorby světa, protože Dvory patronů se (v závislosti na svém vztahu se světem a jeho zbylými mocnostmi) mohou snadno obrátit v hybné síly celé kampaně.


Ukázkový Dvůr: Vládci Nicoty

Řekněme, že Vládci Nicoty jsou v mé hře Dvorem patronů. Skládá se z Šedého tyrana, Tlamy, Spící královny a Posledního trubadůra.


Šedý tyran touží po zničení chaotických ras (zejména Slaadů) a je ve spojenectví se Spící královnou proti Tlamě.


Tlama čeká, až bude moci spořádat poslední sousto vesmíru, a je znechucená bytostmi, které odmítají spořádanou kauzalitu hmoty. Je otcem monster Nicoty a touží po zboření hradeb mezi světy.


Spící královna prospí zánik vesmíru a vzbudí se při zrození toho příštího. Hromadí největší poklady vesmíru, kterým nikdo smrtelný nerozumí, aby je měla při svém znovuzrození. Tlama je s ní v rozporu a proto se ve svých snech spojila s Šedým tyranem.


Poslední trubadůr byl jednou z prvních stvořených bytostí a bude tím posledním, kdo zanikne spolu s vesmírem. Nemá však trpělivost ostatních Vládců a touží po zániku, který přijde pouze s koncem všech věcí. S tímto záměrem je netečný k zájmům Spící královny i Tlamy a je ochotný se spojit s kteroukoliv z nich, jen aby urychlil příchod konce, ať už bude jakýkoliv. Jeho ochota podpořit chaotickou destrukci ho staví do sporu s Šedým tyranem.




Zajímavé posty z diskuse

Resp. jejich tradiční zkrácené převyprávění.


Goken: Vždycky jsem měl problémy s tím, že Černokněžníci jsou o moci vyhandlované s pochybnou mocností. Chtěl bych hráči nabízet víc moci, ale za vysokou cenu, ale nevím jak to pojmout mechanicky.


- - Rob: Tohle je SKUTEČNĚ těžké udělat dobře. Hodně záleží na hráči a jeho respektu k ceně moci a, kontraintuitivně, mechaniky tohle podrážejí, protože umožňují věc pojmout jako rovnici ceny a zisku. Když jsem to viděl fungovat, tak to obvykle mělo mix známých a neznámých následků - hráč věděl, že tam je cena a znal NĚKTERÉ její detaily, ale neznal ji celou. U nás to vystihuje hláška že "Temné síly jsou VŽDY ochotné pomoci". Myslím, že trik je v tom vědět, o co Patronovi jde a snažit se k tomu dostat. Pokud je Patron obecně zlý, tak to moc nefunguje. Pokud má Patron jasné zájmy a překážky, tak se to dělá o hodně snáz.


Robova Černokněžnická série

Článek vložil sirien | Rob Donoghue 15.02.2023
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13994002342224 secREMOTE_IP: 18.234.165.107