Hraní v SF: Křemík místo neuronů

Umělá inteligence je častým a sporným místem sci-fi světů. V seriálech i filmech ji můžeme nalézt v mnoha podobách. Herně s ní ale vznikají mnohé problémy, které bych zde chtěl rozebrat.
Napsal sirien
Umělá inteligence je jen těžko odmyslitelnou součástí SF prostředí. Myšlenka myslících strojů stála už na samém jeho počátku (R.U.R.) a od té doby se táhla dál a dál a jen tak asi nezanikne. S postupem času byla samozřejmě různě vybrušována podle toho, jak probíhal skutečný vývoj kybernetiky a IT (a, samozřejmě, i podle toho, jak moc o tom jednotliví autoři věděli).

S pokročilostí technologické úrovně roste i představitelná pokročilost AI - od počítačů schopných samostatné činnosti a adaptace za určitým cílem, přes počítače, které jsou skutečně AI, a tedy jsou schopné samostatného uvažování na komplexní úrovni, až po vysněnou AE - artificial entity, skutečnou plnohodnotnou bytost.
S rostoucími možnostmi AI se ale také vynořuje mnoho problémů, které mohou ve hře vyskočit jako kostlivec ze skříně a vytvořit doočíbijící paradox.
Některé z těchto paradoxů je dobré brát v úvahu a předejít jim, jiné je nicméně v zájmu hry dobré sem tam nějak obejít a odstavit. Neříkám, že zde proberu tyto problémy nebo jejich řešení všechna, nicméně alespoň na některá se podívám blíže a zkusím nabídnout pár variant, jak s nimi zacházet. Doufám, že budou vhod minimálně jako inspirace.

Povšimněte si, že většina problémů má společného jmenovatele - nahrazení lidského prvku na úkor efektivnější AI. Univerzálnějšímu řešení tohoto problému se budu věnovat na konci článku.


Napříč světem umělých mozků

Autopilot

Taková chytrá věcička, která... vymaže lidský prvek z řízení jakéhokoliv dopravního prostředku. Nejpalčivěji se tento problém herně nejspíše projeví u pilotů stíhaček. Existuje několik důvodů, proč je mnohem lepší přenechat pilotování umělé inteligenci:
  • Umělá inteligence postrádá prvek lidské chyby. Neodpálí raketu příliš brzy ani příliš pozdě, nezapomene aktivovat některý systém, neztratí pozornost. Věci jako srážka letounů se stanou minulostí.
  • AI zvládne vnímat a ovládat několikanásobně víc systémů paralelně. Odpadne prvek omezení senzorů a systémů daný fungováním lidského mozku.
  • Bezpilotní letoun přestane být limitován vlastnostmi lidského těla. Prostor pilotní kabiny nebude zapotřebí. Letoun bude moct provádět manévry s přetížením, u kterého by lidský pilot okamžitě upadl do bezvědomí, a bude je moci provádět tak často a v takovém rozsahu, který by lidský pilot ani nemusel přežít.
  • Umělá inteligence splní rozkaz, vždy. Můžete ji klidně vyslat na sebevražednou misi a nebude se starat.
  • Pokud někdo letoun sestřelí, z hlediska armádního PR a z hlediska politiků půjde o mnohem menší problém - někdo vám zničil drahou hračku, nezabil žádného pilota, kterého by někdo oplakával nebo poukazoval na jejich konečný počet.
    Ani nemluvě o tom, že sestřelená AI může snadno odpálit autodestrukci klíčových systémů a nepřítel nebude mít nikoho, koho by zajal, vyslýchal nebo se jím snažil vydírat jakožto rukojmím.
  • Ušetříte děsivé peníze za výcvik pilota. Odpadne časová prodleva nutná pro výcvik elitního pilota. Pokud AI provede jakýkoliv nový manévr nebo se dostane do jakékoliv nové situace, tak i v případě, že se nakonec nevrátí domů, snadno up-loaduje své zkušenosti všem ostatním.
  • Nevýhodou se může zdát být vysoká cena. Ve skutečnosti nasazením AI ušetříte na děsně moc položkách - plat pilota, zázemí pilota, zdravotní a sociální pojištění pilota, důchod, veteránský důchod, kompenzace doživotního zranění
Sečteno a podtrženo - lidský pilot ve skutečnosti možnosti letounu pouze těžce limituje.
Ačkoliv jsem mluvil o stíhačkách, protože to je dobrý příklad a protože mám dojem, že se to SF docela týká, ve skutečnosti lze tento bod vztáhnout na jakýkoliv dopravní prostředek - vrtulník, tank, obrněné vozidlo, loď, ponorku, vesmírnou loď...
Co je u tohoto bodu podstatné - ve skutečnosti nepotřebujete ani nijak extrémně futuristickou AI. Dopravní letadla jsou již dnes pilotovány většinu času automaticky, existují prototypy osobních aut schopných samostatné jízdy podle zadání, některá vojenská letadla jsou bezpilotní již dnes, a to jak ta průzkumná, tak ta útočná.

Jaké jsou ztráty? Aha, dokupte je

Nejspíš vás to napadlo už u minulého bodu - když jsem se zbavil pilotů, potřebuju vlastně obyčejné vojáky?
Již dnes armáda USA testuje automatizované bojové jednotky, např. na hranicích Severní a Jižní Koreje.
Změna z běžných vojáků na plně autonomní bojové roboty (po vzoru BSG třeba "centuriony") nebude nárazová. Nejprve jsou na řadě roboti řízení na dálku. Postupně jim bude přidáváno více a více automatických funkcí (už to nebude "jeď tudy" ale "dojeď támhle") až lidský prvek zůstane pouze jako kontrolní mechanismus. V prostředí SF to je už jen dětský krůček k tomu, aby zmizel zcela.
Ačkoliv je představa humanoidních centurionů cool a do SF se i docela hodí, ve skutečnosti budou mít bojoví roboti (alespoň zpočátku) k vzezření jako má můj cylonský figurant nalevo docela daleko.
Robotický voják má velmi obdobné přednosti a výhody jako robotický pilot. Narozdíl od něj má ale dost nevýhod, které se mohou ukázat jako dost limitující.
  • Za prvé, k plně autonomnímu vojákovi budete paradoxně potřebovat mnohem komplexnější AI než pro pilota - autopilot zpracovává údaje v prakticky prázdném 3D prostoru, kde se nelze pořádně skrýt, lze libovolně manévrovat a je tam relativně málo proměnných. Centurion si na druhou stranu bude muset poradit v nepřehledném prostředí se spoustou proměnných, které se jej mohou, ale nemusí týkat, bude muset vyhodnocovat situace mnohem složitější povahy, než autopilot atd.
  • Problémem se může ukázat také zdroj energie. Ten může omezit používání robotů pouze na krátkodobé akce v řádu desítek minut až hodin, poté jej bude nutno dobít nebo vyměnit zdroj.
  • Narozdíl od autopilota ovládajícího letadlo, které jde stejně po každém letu do servisu, centurion se bude pohybovat v prostředí plném prachu, bahna, špíny...
  • V některých prostředích se může ukázat nasazení strojů extrémně obtížné (bažiny, džungle).
  • Problémem se zde může ukázat pořizovací cena a cena údržby.
Ve výsledku lze říci, že nakombinováním těchto problémů může snadno vzniknout docela hezké opodstatnění pro kombinované jednotky, případně pro lidskou armádu s elitním robotickým jádrem.

Androidé

Android, neboli robot na první pohled identický s člověkem (můžeme být benevolentní a prohlásit, že se k člověku může jen velmi blížit). Známe z filmů AI: Artificial intelligence, Battlestar Galactica (předpokládám, že drahou Caprica six napravo představovat nemusím. Ano, je to kočka, mimochodem zabila miliardy lidí), Vetřelec a mnoha jiných.
V čem jsou androidé problematičtí? Jak se to vezme. Sociálně například... ne zrovna málo SF (a vůbec ne, pokud započítáme i epizody mnohých seriálů) bylo věnováno tématu lidí, kteří se zamilovali do androidů. K čemu hledat partnera/ku, když si můžete koupit nějakou podle svých představ s charakterem dle libosti?
Co je však podstatné - androidé jsou dokonalí assassinové. Jsou nenápadní, protože dokáží splynout s lidmi, a přitom mají všechny výhody centurionů. Můžete do nich dát bombu a odpálit je, nebo je použít jako odstřelovače, kteří nenápadně přijdou, splní úkol a dokonale zmizí - případně se zničí, místo toho, aby se nechali chytit.
Stejně jako se z androidů mohou stát perfektní zabijáci, z nich mohou být také perfektní bodyguardi - když k tomu přičtete to, že váš bodyguard bude také perfektní sekretářkou a osobním asistentem, kdo by odolal?
K androidům se váží další výhody a spousta problémů, nevytvoříte je jen tak ze srandy, nicméně to by vydalo na další článek, zde je zmiňuji spíše pro úplnost (a protože bych si neodpustil nedat sem Caprica six).
Nicméně problémy spjaté s androidy se mohou velmi rychle znásobit, v okamžiku, kdy na scénu vstoupí:

Artificial Entity

Umělá entita (AE) je nejvyšší představitelná forma AI. Je to počítač, který nejenže přerostl rámec nějakého fungování v rámci programů a získal možnost autonomního fungování, ale navíc ještě si v plné míře uvědomil sám sebe.
AE je snem jedněch a noční můrou druhých, protože z definice jde o počítač, který má stejné (nebo vyšší) kvality jako člověk, aniž by v některém směru trpěl deficitem. Je schopný přemýšlet, tvořit, prožívat. Příklady umělých entit jsou třeba Vědma, Architekt a mr. Smith z Matrixu, lidské modely cylonů z BSG, AI Andromedy v Andromedě (plus její androidí avatar Rommie). Pokud si teď nejste jistí příkladem "obyčejné" AI, pak věřte, že třeba takový terminátor je velmi dobrým příkladem. Je otázkou kam zařadit Davida z filmu A.I., na jednu stranu bylo jeho prožívání uváděno jako skutečné, na druhé straně bylo komplexně předurčeno, o autonomii nebo samovolném vzniku emoce se rozhodně mluvit nedalo. Nejspíš je někde na hraně.

Narovinu - nemám, a myslím že nikdo nemá, tušení, podle čeho odvodit chování případné AE. Může, a vzhledem k postupné evoluci v tomto směru by to dávalo i smysl, jít o poměrně "krotké" počítače podřízené nebo přátelsky spolupracující s lidmi (jako tomu je například v seriálu Andromeda), které si maximálně vydupou třeba nějaká ta práva navíc (nebo jim je spíš bez jejich zájmu vydupou lidští aktivisté, znáte to), ale stejně tak může dojít k tomu, že jim kapku hrábne, nebo se jim něco přestane líbit a dostanou dojem, že to je potřeba rozhodnout trochu důrazněji (Matrix, Battlestar Galactica). Pro kterou variantu se do hry rozhodnete je asi na vás, ode mě jen pár malých rad:
  • AE by měly být z nějakého důvodu nějak unikátní - např. by mohly vyžadovat nějaký supersložitý procesor nebo tak. Důvod je prostý - nejspíš nebudete chtít, aby se vám AE množily kopírováním jak houby po dešti.
  • Možná nebude od věci je nějak omezit v nějakém aspektu jejich myšlení (např. říct že počítač má problém s kreativním myšlením, které u AE dosahuje zhruba 0,8 lidské úrovně nebo tak) protože jinak vám AE velmi rychle ovládnou celý svět - a nemusí to být násilně. Megakorporace by se začaly řídit radami svých AE, vlády by je následovaly, AE by řídily generální štáby armád...
  • Jejich tvorba by měla být nějakým způsobem náročná - vyžadovat nějaký supervzácný prvek do procesoru nebo tak něco. Cena samotná není dostatečná - využitelnost AE je taková, že by se stejně našlo tolik zájemců, že byste je ani tak nestihli vyrábět dost rychle.

Další využití

Minulé příklady se vydaly trochu divoce od věcí velmi blízkých (autopilotované stihače) po věci velmi ztřeštěné (androidí AE). V zásadě jsem tím chtěl demonstrovat to, že s rostoucími schopnostmi AI klesá potřebnost lidí.
Hry se to může dotknout velmi snadno. Příběhy se budou jen těžko odehrávat na těžebních stanicích na vzdálených měsících, když budou těžební stanice automatizované. Těžko můžete hrát mariňáky ve světě, kde mají válečné lodě jen minimální posádku a jejich výsadkové jednotky jsou složené z automatizovaných tanků, automatizovaných lehkých obrněných vozítek a několika "centurion-like" robotických mariňáků.
Ani detektivní příběhy už nemusí být úplně ono, když vám bude stopy analyzovat AI a vaším úkolem bude jenom jít za lidmi, ke kterým vás pošle, abyste se zeptali na věci, které potřebuje dosadit do rovnic.

V zásadě existují tři způsoby, jak s AI nakládat - buď si jasně stanovit, kde její možnosti začínají, a kde končí, jak funguje, v čem je silná a v čem slabá (Battlestar Galactica, Star Wars), nebo AI neřešit a výjimky bez zájmu akceptovat a ignorovat (Firefly, Star trek) a nebo se rovnou dopředu dohodnout, ale doporučoval bych dost pečlivě, kde bude mít ve hře AI své místo, a slíbit si, že nikdy nenavrhnete aby toto místo opustila, ač by to bylo sebelogičtější (Andromeda)


Kde mohou lidé čerpat výhody?

Samozřejmě můžete do hry vložit i různé háčky, které i AE dokáží odstavit na druhou kolej. Dávejte si však pozor na jednu věc - to co vymyslíte, by mělo být univerzálně platné, protože jeden aspekt, v němž jsou lidé lepší než AI, je bude stále nutit hrát druhé housle - oni si odjedou svoje a o zbytek se vždy postará AI. Dobrým příkladem je Andromeda - AI sice nedokáží navigovat skrze vířivý proud, ale to není důvod k tomu, aby lidé dělali cokoliv jiného než aby jen navigovali skrz vířivý proud. Rommie se mi zdála dost chytrá na to, aby místo své posádky v klidu pilotovala podsvětelnou rychlostí, ovládala stihače i ostatní zbraně, klidně by mohla mít pod sebou robotickou armádu... a k diplomatickým jednáním se mi zdála také dost duševně vyspělá.

První možností, jak AI ošetřit, (a jedinou, která mě napadá a nevyužívá žádnou obdobu magie či psychotroniky) je Battlestar Galactica verse - lidé se prostě AI bojí, nejlogičtěji nejspíš po nějakých předchozích špatných zkušenostech. Používají je pouze s velkým rozmyslem, kontrolují je a hlídají si, aby když už k něčemu dojde, měli stále dostatečnou převahu.
Druhou možností je varianta z Hvězdných válek: There is a Force flowing through all life. Droidé prostě nemají přístup k Síle (nebo její jakékoliv obdobě), což dává výhodu i těm, v nichž je Síla jen pasivní nebo netrénovaná. Navíc v SW platí to, co řekl Obi wan: Kdyby droidé uměli myslet, lidé by nebylo třeba. Droidé tam jsou prostě (až na R2D2) tupí jak polena :)
Třetí možnost, která mě napadá je obdoba Star Wars řešení - lidé se naučili ovládat psychotroniku a vystavěli na jejím základě většinu pokročilých technologií. Není nutné, abyste byli přímo psionikem (a není nutné, aby vůbec nějací psionici byli) - existují prostě technické hračičky, které to z vás umí dostat nebo to ve vás zesílit. Pilot stíhačky si tak může za pomoci nějaké čelenky vyvinout intuici hraničící (nebo dokonce splňující) vidění do blízké budoucnosti (několika vteřin, řekněme) která mu dává výhodu nad jakoukoliv automatickou stíhačkou (ale funguje to pouze v prostoru, kde se pilot nachází, takže je nutné, aby v té své stíhačce seděl). FTL pohon může vyžadovat obdobné ovládání (aby vás v těch rychlostech nesejmul mikroasteroid nebo prostě nerozřezal mezihvězdný prach). Pokud by takováto zařízení vyžadovala nějaký talent, tak se může dokonce obrátit karta - najednou můžete mít armádu složenou převážně z droidů, která bude mít elitní jádro složené z lidí.
Napsal sirien 07.02.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 95 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17420816421509 secREMOTE_IP: 54.88.179.12