Jak připravit místo, kde budete hrát

Článek určený zejména začínajícím GMům...
Nechci se tu věnovat mnohokrát omletému tématu jak si připravit svět, NPCčka, mapy, příběh, zápletku…
Tento text má být o přípravě prostředí, ve kterém se bude hra odehrávat – stolu, místnosti a tak. Pokusím se vám předat nějaké rady a zkušenosti, jak prostředím, ve kterém hrajete, posílit atmosféru hry.
Napsal sirien
Hrát se dá na mnoha místech – u GM, u některého z hráčů, v parku, v čajovně, v hospodě…
Nejprve k situaci, kdy se hraje u GM nebo u některého hráče. Hraje-li se u hráče, je dobré se s ním dohodnout předem co jak má být, nebo ještě lépe přijít o něco dříve než ostatní a připravit si to osobně.
Začít se dá přímo stolem a židlemi. Ideální je, aby každý viděl na každého, aniž by se musel nějak vyklánět a přitom aby všichni seděli proti GM. Nic si nedělejte z toho, že se vám to nepovede, mě se to zdařilo jen párkrát (Jednou jsem vzal tři školní lavice, dvě srazil do rozevřeného V a třetí vklínil mezi ně, já seděl za tou třetí a šest hráčů se rozsadilo po obvodu Véčka). Každopádně – rozhodně je důležitější, aby na sebe všichni viděli, než aby všichni seděli naproti GM (i když aby někdo seděl přímo vedle GM taky není nejideálnější – GM by měl mít určitou soukromou zónu ohledně poznámek, map atp.)
Zasedací pořádek není moc zapotřebí, ale občas se hodí. Zaprvé, máte-li dva hráče, co spolu moc nevychází (ve smyslu že pořád dělají bordel, ne že by se nesnesli), od sebe.
Zadruhé, máte-li dva hráče, co do vás pořád něco hustí o dost víc než ostatní, rozsaďte si je přímo na opačné strany stolu. Je to praktické, protože na jednoho pak můžete mávnout, ať mlčí a poslouchat druhého, na kterého se díváte, čímž dáte jasně najevo, kdo má vaši pozornost. Pokud by seděli vedle sebe, pak by jste se stále koukali víceméně k oběma a tendence urvat si vaši pozornost na úkor toho druhého by byla větší.
Ale říkám, s tím se nemá smysl příliš zatěžovat, dokud to nezačne dělat bordel. Pokud se začnou hráči tahat o místo, zatrhněte to ihned.
Co by mělo být na stole? Rozhodně prázdný blok nebo sešit, po kterém může kdykoliv kdokoliv sáhnout a urvat si kus papíru na vzkaz nebo něco načrtnout, aby bylo jasné, co má namysli.
Pár tužek a propisek nebo tak taky neuškodí, nikdo nebude vstupovat protivnou větou: Má někdo tužku?… úměrně hráčům. Hrajete-li ve třech či čtyřech, pak tři tužky na stole stačí, hrajete-li v osmi, pak jich to chce tak sedm či osm… nepanikařte když je nemáte ;)
A nevsázejte na to, že jedna tužka na hráče obvykle stačí… na konci hry se teda sice vždycky našly, ale v jejím průběhu mají tužky zvláštní tendenci mizet… nějaké gumy taky nejsou na škodu.
Nějaké kostky také neuškodí, pokud nemá každý svoje. SVÍČKY!!!!! – jde o velmi, opravdu velmi silný atmosférický prvek, který by se rozhodně neměl podceňovat. Hlavně při tlumeném světle, v zatemněném pokoji nebo večer a v noci… popravdě je lepší úplná tma a svítit jen třeba petrolejkou (popřípadě s barevným stínítkem)… ale kdo má dneska petrolejku, že?
Při hororových či dark fantasy hrách jsou neocenitelné, při jiných pomáhají a nikdy nic nezkazí. Je vcelku jedno, jaké svíčky použijete
Flaška něčeho k pití. Nemusí být jen jedna, hodí se skleničky a je dobré, když nápoj neobsahuje alkohol (a radši ani dyhydrogen monoxid).
Další dekorace - Máte sádrovou lebku? Máte pravou… fajn, tak ne… Ale třeba zvířecí, proč ne? Máte možnost vzít křídu a na hrací stůl namalovat pentagram (a řekněte že neutajené hody se hází zásadně do pentagramu ;) )? Nebo do pentagramu rozestavte svíčky… Položte na stůl nějakou pěknou knížku… nejlépe starou, ale jasně čitelný tematický titul postačí. Žádné 100 největších záhad v historii lidstva když hrajete Akta X!! Ale třeba Lexikon magie (Milan Nakonečný… sice to je jen výkladový slovník pojmů… ale zapůsobí). Položit na stůl nůž (třeba s den zaschlým kečupem) je také dobrý nápad, pokud máte alespoň trochu disciplinované hráče, kteří si s ním hned nezačnou hrát…
POZOR – Ti z vás, kteří mají přístup k větším zdrojům takovýchto dekorací a věcí – stůl nesmí být přetláskaný a dekorace, pokud můžete, by měly držet jednotný styl… působit tak nějak celistvě. Je nutné na stole zachovat dostatek prostoru pro hru…
Co se týká počítačů… záleží na tom, jakou hru hrajete. Pokud hrajete fantasy, horor nebo třeba WoD… tak rozhodně ne. Žádné laptopy ani PCčka, bez ohledu na to, jak užitečné věci na nich máte… Ano, já VÍM, jak užitečné jsou. Vím, jak je pohodlné mít všechny texty v compu s hypertextovými linky atd… ale opravdu to ruší, pokud něco z nich opravdu potřebujete přímo při hře, přepište si to nebo si to vytiskněte.
K čemu je použít lze je přehrávání hudby, ale v tom případě buď pusťte nějaký nerušící screen-saver, nebo nějakou atmosféru (Win media player) nebo se na to vykašlete a prostě vypněte monitor.
Další možnost, ale opatrně s ní, je pustit tam prezentaci tematických obrázků… ale nevím… pokud jich nemáte dost a vhodných, neriskoval bych.
Při hrách odehrávajících se ve futuristickém prostředí (Ghost in the Shell, Shadowrun, Trans human space, Star Wars, Star Trek, StarGate… U Duny a podobných pozor, tam bych už váhal a spíš se jim vyhnul) jsou počítače bez problémů a není důvod je nepoužít, nelistovat v nich nebo mít třeba přímo na stole položený(é) laptop(y)
Přesto, když už počítače použijete, pozor. Platí jedno zásadní pravidlo – věnujte se hře a nikoliv počítači! Není špatné mít v něm uložené texty a v klidu v nich hledat a číst, není problém si občas vepsat poznámku. Ale psát do nich pět minut záznamy nebo používat různé pěkné programy, které vám po hromadě klikání oznámí, jaké je počasí, nebo koho postavy potkaly… GM jste vy, ne počítač. Počítač je vaše pomůcka, ne vy prostředníkem počítače.
Tím se dostáváme k další související věci - hudba a obrázky.
Ano, hudba se hodí. Jaká by měla být? Rozhodně atmosférická a tematická. Nebudu tu teď doporučovat různé skupiny, nejsem hudební expert, jistě máte svůj cit. Hard metal se rozhodně nehodí k pohádkovým příběhům Changeling the Dreaming (tedy, alespoň ne k většině), lehká a romantická melodie k hack&slash Conanovským příběhům plných akce, napětí a bitek také není to pravé... Hudba by měla být slyšet, když se zaposloucháte, ale neměla by být tak nahlas, aby byla příliš výrazná. Pokud po chvíli zmizí v pozadí, i tak bude mít stále svůj účinek.
Hudba je nicméně otázka stylu - k některým hrám (WoD, fantasy GURPS) jsme volili hudbu tematickou, k hraní Shdr si s klidem pouštíme soundtracky filmů... stejně jako u počítačů je netématická hudba mnohem rušivější u fantasy a hororových her než u her futuristických Takže tedy... hudba se hodí, nejlépe z počítače nebo v MP3, prostě tak, aby jste nemuseli co 45minut měnit CDčko nebo kazetu...
Co se týče obrázků, mám teď namysli obrázky předpřipravené, ne ty kreslené při hře, hodí se také. Je mnohem jasnější, když to, co chcete popsat nakreslíte, nebo alespoň načrtnete, a pak dopopíšete, než když to jen popíšete, a to ze dvou důvodů - zaprvé jasněji předáte svou představu, zadruhé po hodině a půl se k dané věci vrátíte a zapomětlivý hráč se vás zeptá: Moment... která z těch sošek to byla? A vy místo: Ta modrá. A to byla? No ta tý elfky s holí? Jo moment, to si nějak vybavuju... řeknete tahlensta a ukážete obrázek, ke kterému si hráč snáze vybaví i to, co jste k tomu říkali.
Ale to odbíhám - příprava obrázků. Jsou v zásadě tři možnosti. Buď je mít přímo v bloku a pak je ukazovat - v tom snad není problém, buď máte obecně tématické obrázky co někam odložíte k volnému prohlédnutí, nebo konkrétní co ukážete v danou chvíli.
Druhou a třetí možností je mít je v počítači (ať už seskenované či stažené) případně je promítat promítačkou. Na to pozor... opět platí to co bylo uvedeno výše, s počítači, minimálně v začátcích, VELMI opatrně. Powerpointová presentace nebo nějaká jiná presentace je vcelku nerušivý způsob, jak takovéto obrázky ukázat. Pokud jsou jen obecně tematické, pak si je přepínejte sami v delších intervalech, pouze máte-li jich HODNĚ tak pusťte automatickou presentaci (jinak vám brzy dojdou nebo se začnou opakovat). Konkrétní obrázky mějte uložené v uspořádané složce, ať je nahodíte jen pár kliknutími, žádné hledání po složkách a průzkumnících!!!
Co je důležité - počítač ani promítačka by pokud možno neměly být položené nějak dominantně, měly by být umístěné někde, kde na ně nebude pořád padat zrak, nejlépe kde nebudou vidět vůbec, vidět by měl být jen monitor (opět by ale neměl být dominantou) nebo stěna na kterou se promítá.
(např. uprostřed hracího stolu je špatný příklad umístění, pod stolem stojícím vedle s monitorem kousek za ramenem GM je příklad dobrý).
Mobily By rozhodně být zapnuté neměly a když, tak na tiché vyzvánění. SMSky a telefony by se neměly vyřizovat u stolu při hře.
Tak, to by byl stůl, židle a technika. Dál co se týče místnosti… máte žaluzie? Zatáhněte je. Mezi množstvím světla a silou fantasie a imaginace platí nepřímá úměrnost – čím více světla, tím méně fantasie. Vhodné je rozptýlené tlumené světlo (třeba lampička otočená proti bílé stěně) nebo světlo od ohně – svíček, petrolejky, krbu…
Zavřete dveře. Čím méně zvuků z okolního světa, tím lépe. Probohy zase se neuduste, neříkám abyste nevětrali…
Pokud máte vonné tyčinky, nejsou na škodu. ALE – nejprve se ujistěte že jsou všem příjemné a potom to s nimi nepřežeňte, všeho moc škodí…
Dobrá rada, na kterou by jste ale stejně brzy přišli sami, je: Požádejte ostatní rodinné příslušníky, spolubydlící a přátele, ať vás po dobu hraní otravují co nejméně… babička, která přijde a začne se všemi přátelsky konverzovat dokáže nadělat z herní schůzky totální masakr (mohu potvrdit osobně).
Tak… co se týče hraní v restauracích apod. Platí základní věc: Klid.
Najděte si restauraci/hospodu/čajovnu/stůl v nich, kde je co nejméně hluku a života, aby jste na hru měli co nejvíce klidu. Nejpřívětivější jsou v tomto směru čajovny…
Platí, že co bylo vhodné doma bývá vhodné i zde, samozřejmě v omezené míře. Barman vám asi moc nepoděkuje, když mu začnete stěhovat stoly a vyšroubujete půlku žárovek, aby jste měli šero… teda… leda by jste měli strašnou kliku a narazili na barmana – RPGčkaře, na což rozhodně nevsázejte
Jo a… pijte nealko.
Nezapomeňte, že tyto podniky mají omezenou otevírací dobu, tak se sejděte včas a moc hru nezdržujte, nemůžete hrát do čtyř do rána.
Co se týče hraní venku… takový pitomosti jako deka apod. vám snad dojdou. Brát s sebou psy, zvláště nevycvičené, není zrovna nejlepší. Ono by hraní mohlo taky skončit lovením Fifinky po parku. Pokud to vypadá, že by mohlo pršet, tak skliďte všechno přímo nepotřebné do báglu, když začne pršet náhle, tak by to vaše příručky DnD či WoD za několik tisíc nemusely ocenit.
Nezapomeňte si s sebou vzít nějakou pevnou podložku na házení kostek a podložky pod bloky.
A opět – najděte si místo, kde vás nebude nikdo moc rušit.
Pokud chcete hrát venku v noci, ok, proč ne… ale! Pokud patříte k mladším hráčům, hrajte ve větší skupince, zvláště máte-li s sebou holky. To není žert… úchyl co chce vyjet po vaší kamarádce si to rozmyslí, pokud ta kolem sebe bude mít dalších pět lidí, ale kvůli dvěma by si to rozmyslet nemusel (popřípadě udělejte výjimku a vemte s sebou teda tentokrát Fifinku… zvláště je-li Fifinka dobrman).
Taky neuškodí mít s sebou doklady… ono příslušníci městské policie či policie České republiky by mohli projevovat zvýšený zájem o partu teenagerů, co se v jednu ráno schází uprostřed městského parku v kruhu svíček a potutelnými hlasy si něco rozpráví… další rekvizity jako lebky nebo pentagramy tomu taky nepřidají.
Napsal sirien 14.10.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 37 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13655209541321 secREMOTE_IP: 44.222.249.19