Sparkle píše:
Pro někoho žánr středověké fantasy znamená "realistickou simulaci šermu a středověkého způsobu života s příměsí magie, aby to bylo víc cool" a bude otrávený, pokud GM umožní nabíjet kuš každé 2 kola
TO je SETTING.
To ostatní o čem mluvíš jsou žánr a stylizace.
Ono pokud ty věci nedokážeš sama rozlišit, je pak těžké s nimi pracovat.
Mimo to se mi trochu zdá, že jsi přeskočila tu část "ujasnit si" a pojalas jí spíš stylem "hráčům oznámit", což sice ladí s přístupem že ST bagruje hráče tam kde je chce, ale je to v podstatě přesný opak toho, o čem tu mluvím já.
Píše:
Někdo mi nedávno říkal, že rozdíl mezi fantasy a sci-fi je v tom, že zatímco ve fantasy klaďasové brání status quo proti záporákovi, který přináší změnu, ve sci-fi naopak klaďasové bojují za změnu a záporáci se snaží udržet status quo.
Pokud jsi to myslela jako ukázku toho, jak si kdo co představuje, jsme zpátky u předchozího - UJASNIT SI =/= oznámit a čekat, že bude pochopeno.
(pokud jsi to myslela jako vážně míněnou definici rozdílu mezi fantasy a sci-fi, rád se pustím do cupování hromadou protipříkladů a z tohoto nutně vzniklých paradoxů o libovolné téma vedle)
Sparkle píše:
Já bych to třeba řešila tak, že souboj umístím do podzemní jeskyně, kde enemík bude stát na vyvýšeným můstku, kam budou postavy lézt čtyři kola, i když se poženou bez zastávky.
...a hráči zvyklí se na enemáky vrhat z patra očekávající racionální bojové chování si budou klepat na hlavu, jak ta NPCčka vedeš.
Pokud předem vím, že budu chtít záporáka nechat pronést monolog, tak to můžu zařídit v libovolném settingu nesčetně způsoby.
Tohle klidně vezmu jako challenge - jmenuj mi setting a typ střetnutí a já Ti vyjmenuju ke každému minimálně tři způsoby, jak zařídit, aby dostal svůj pitomý monolog. Stačí když vedle založíš téma "Nechte Siriena zařídit záporácký monolog".
Tohle je fakt argument o ničem, promiň
York píše:
A jestli je hráč odborník na Májskou historii a vysype to z patra
Opatrně, tam se můžeš dostat do situace, kdy hráč začne být příliš striktní a začne Ti namítat "faktografii" k něčemu, co sis připravil jako nutnou součást backgroundu zápletky ("hej, ale v tomhle settingu by si tenhle vůči tomuhle tohle takhle nedovolil, protože bla bla bla")
Dá se to samozřejmě zvládnout různě - ale to se už bavíme dost o něčem jiném.
Sparkle píše:
Jenže ne vždycky ti dá GM signály, že nemá nic připravenýho a že zážitek ze hry bude o tom, že si společně vyimprovizujete thrillerovou zápletku.
tohle je trochu jak kolovrátek...
...problém, který očividně spočívá v nevyjasnění výchozích předpokladů a v neadresování premis scén, se má řešit... vyjasněním výchozích předpokladů a adresováním premis scén (hej, mimochodem, viz Fate, vedení hry, podkapitoly o střihu, zahajování a ukončování scén)
Sparkle píše:
Já jsem vcelku skeptická k tomu, že nezkušení hráči tohle fakt budou dělat. Obecně mám vypozorováno, že "pojďme si společně sednout a ujasnit vizi" je věc, kterou 95 % lidí v real-life nezvládá ani když ji dostanou zadánu v práci od šéfa.
to je hodně neadekvátní srovnání. V práci mají lidé dojem "hej to znám a dělám tak přece to můžu udělat tak jak to znám, nejsem debil, né?"
Když jdou nováčci dělat něco, s čím nemají zkušenosti, a v manuálu je napsáno "hej, a naprosto klíčový bod je TOHLE", tak si na TOHLE dají pozor. A když ne, tak jim dost možná po prvním failu dojde, že by možná příště měli. (a ne, to není argument - všichni nováčci ve hře potkají dříve či později - mnohem spíše však dříve - nějaký fail, je jedno kolik rad a návodů jim dáš. Pokud to bude takový, ke kterému budou mít v knížce manuál k řešení, přestojej to - pokud to bude takový, ke kterému manuál mít nebudou, pak to bude horší)
Každopádně se pořád motáme kolem toho samého - pořád nevidím nic, co by nějaký žánr dělalo obtížnější než jiný.
Potřebuju monolog pro záporáka - je prostě scénický element, který vyžaduje, abych si scénu připravil tak, aby ho mohl dostat. Může mít jednorázový super-technologický štít nebo může být schovaný za dveřmi a mluvit přes intercom nebo může křičet z tryskajícího koně nebo může mít feat/stunt/whatever který mu umožní žvanit během souboje jakoby se nechumelilo (ve Star Wars je dokonce sithský bojový styl který umožňuje vést mind-combat deptajícím a morálku podlamujícím rozhovorem během tvrdého souboje) nebo se bude schovávat za hromadu minionů, skrze které se postavy budou chvíli probíjet, zatímco se on bude (neúspěšně) snažit vypáčit zaseklý zámek únikového východu... whatever. Jakejkoliv podobnej scénickej element se dá zpracovat kdekoliv a hromadou způsobů.