Aegnor: já jo, ve všech pěti bodech a naprosto v praxi. Část v jedné herní skupině, část v druhé, otravné a dysfunkční to je v obou. A to tu hru hraju poměrně krátce a v obou skupinách diametrálně odlišnym stylem.
1) předrátovávací tahy z toho dělaj luxusní bordel. Borec si hodí maelström na klídeček. Zvýrazněná úchylnost je pro něj jako nemít nic(*), ale když mu zvýrazníš klídeček kvůli maelströmu, tak si bude expit na jednání pod palbou. Po pár upgradech má tohle každá postava. Některé si předrátují půlku základních tahů (no shit, 3 ze 6, easy...) na jeden stat. Pokud jim ho zvýrazníš, expěj pořád. Pokud ne, sou bitý na tom, že si optimalizovali postavu (nebo si to naházeli tak, jak to RP cítili). Žůžo.
* protože, vtipná věc - předrátovávací tahy jsou definitivní. Bylo to divný a chvíli sem to v těch pravidlech musel studovat, ale as-written v momentě, kdy si předrátuješ tah na jinej stat ho musíš házet jinym statem. Tři argumenty: 1) ta formulace sama je vcelku jednoznačná, 2) existují tahy, které říkají "můžeš" - tyhle to nejsou, 3) existují tahy které říkají "můžeš si hodit jiným statem pro stejný efekt co má tenhle základní tah", čímž se od těch předrátovávaček jasně odlišují. Samozřejmě, můžeš to house-rulenout a říct, že hráč má vždycky na výběr. V tu chvíli budeš hráče nutit, aby si házel horšim statem za exp nebo lepšim statem (na což přímo spálil upgrade, aby mohl) bez expu (čímž ho za to biješ). Někteří z toho můžou bejt (a sou) nadšený, mě to přijde jako těžká systémová buzerace.
2) Totálně divný a nezapadající situace ze snahy "řešit věc přes highlight" (místo řešit věc jak si představuju, že by jí moje postava řešila nebo neřešit věc vlastně vůbec) vznikaly v obou hrách, než se na to hráči vykašlali, protože měli dojem, že jim to kazí hru. Pokud mě systém tlačí do shit scén, tak jako ne, dík. Super voser nastane, když si takhle tlačenej do nějakého řešení na úkor jiného, které by Tvojí postavě bylo bližší, ale neni highlightovaný. Některé takové scény které odehraješ s tím, že se tomu podřídíš, vytvoří dost pachuť (zvlášť když je hraješ třeba z logiky "hej, někdo mi to zvýraznil, tak asi chce abych to zkusil" atp.) Což už se samo o sobě blíží...
3) Máš nějakou dlouhodobou sociální dynamiku. A máš postavu, která k ní přistupuje pasivně / promyšleně předem, táhne to přes našrocenost na čtení osoby, tahá informace, na jejichž základě následně jedná a rozhoduje se / vytváří celý scény a více-scénový intriky. Přesně, jak si to hráč představuje. Pak mu někdo (co hůř v dobré vůli ve snaze "podpořit" tuhle herní linii) přehodí zvýraznění z našrocenosti na šukatelnost. Efektivně tím hráči podkopne jeho linii hry a násilím ho začne tlačit do toho, aby se jeho postava začala chovat v rozporu s tím, jak jí vidí a chce hrát (místo empaticky/vychytrale/intrikářsky najednou na (sociální) sílu, přímou manipulaci, nátlak... úplně jinej charakter). Hráč si musí při hraní scén z téhle linky (která je velká část jeho hry v danou chvíli, tj. většina hodů, tj. většina expů) vybrat: buď hrát svojí postavu tak jak si jí vytvořil a hrát jí chce (a dostat přes držku na expech) nebo jít po expech (a "zničit" si postavu). Opět, naprosto reálný herní zážitek, co hráče fakt zdeptal.
4) bez dalšího většího komentáře. Hra má tendenci se dlouhodobě zprůměrovat, takže celý tohle kravení (skoro co sezení měnit highlighty, sledovat si to...) skoro nestojí za to samo o sobě, natož s přihlédnutím ke generovaným shitům. Bohužel, tak snadné to není. Může se totiž stát, že u některých hráčů co odmítnou hrát na expy a sejdou se jim blbě zvýraznění bude ten dlouhodobý průměr klidně poloviční (reálně sem viděl ještě menší). Přitom hrázeli stejně jak ostatní, měli stejně cool scény, hráli stejný RP - ale mají polovinu level-upů. Sou z toho otrávený a jako GM na to koukáš a řikáš si "srsly fuck it".
5) Loterie. Většina hodů vzniká prostě tím, že si házíš na to, co se ve hře vyvine. Protože to často nevíš předem, ale zvýraznění se dělaj předem - jako když sem sledoval jak nějaká postava zvládne vyždímat 4+ expů na scéně, kterou její hráč ani nezamejšlel a která vznikla úplně náhodně a náhodou se sešlo pár "správnejch" hodů... tak to už fakt působí jako výsměch. Když pak sleduješ jak hráč odhází scénu co by mu minule vynesla 4+ expů, ale zrovna dostal jiný zvýraznění (i na základě toho vyjít mu vstříc podle toho minulého sezení, kde moc neexpil), takže z toho má 0 nic, tak to je hodně hlasitej výsměch.
V té hře kde hraju jako hráč to expování je zachované. Schválně na to tlačim a zkoušim to expit co to de, abych viděl, co to dělá. Level-upuju výrazně rychlejc, než ostatní - skoro tak rychle, že už nemám moc kam, přitom příběh je relativně na začátku. Tu postavu se mi zatim měnit a ani "opouštět" (byť částečně kvůli jiný) nechce. Ano, tlačí mě to sem tam do nějaké scény, co bych jinak nehrál / hrál jinak / tolik nehrotil. Tím, že se vyhýbám těm násilným scénám to ani není moc na škodu. Na druhou stranu nemám dojem, že by to doteď hře přineslo něco super navíc co by tam nebylo kdybych to hrál jinak (bez ohledu na zvýraznění). Tj. je to agenda navíc na kterou musim myslet, která hře nedává nic navíc, ale která mě zvýhodňuje oproti ostatním a navíc propaluje potenciál mojí postavy zbytečně rychle.
Nepopírám, že jsou skupiny, v nichž to žádný tenhle problém neudělá (nebo kterým to nevadí). Nicméně ten potenciál je tam takovej, že to je za mě fakt shit, protože se vsadim, že u většiny skupin nějakej takovej problém vyvstane a zabolí. A u těch, u kterejch ne, to ve skutečnosti nepřinese nic extra navíc.
Ten Blades systém je zajímavější v tom, že zachovává tu pointu (nějaké objednávky, táhne Tě to do nějakých akcí atd.), ale je odtrženej od konkrétních statů a hodů (takže se vyhybá velké části těch shitů vejš a dává Ti volnost v tom jak danou věc odehraješ - např. získávat zdroje můžeš hromadou způsobů, tematicky to té hře dává totéž, ale nenutí Tě to tlačit svůj RP mimo to co bys chtěl.) Přitom zachovává ty ostatní systémové možnosti (zvýraznění atp.)
Ten DnD systém je o tom, že ve skutečnosti ani ten Forged in the Dark hack většině skupin nepřinese tolik, aby jim to stálo za námahu, takže fuck it.